Hyödyllisiä vinkkejä Facebook mainontaan — Gromi.fi
Pyydä tarjous

Hyödyllisiä vinkkejä Facebook mainontaan

Alueen perusteella kohdentaminen

Facebook kerää tietoja kävijöistään useilla eri tavoilla. Paikkatiedot ovat yksi näistä tiedoista, joita Facebook kerää, niitä saadaan esimerkiksi kuvissa olevista geotageista, jotka ovat valmiina otetussa kuvassa lähes kaikissa matkapuhelimissa. Toinen tapa, jota Facebook käyttää henkilön sijainnin päättelemiseen on messengerissä oleva paikannus. Jos puhelimessasi on GPS päällä, messengerissä viestittely antaa sijaintitietosi. Kolmas tapa on luonnollisesti sijainnin paikannus perustuen käyttämiisi IP-osoitteisiin.

Tätä Facebookin keräämää sijaintidataa voidaan hyödyntää marketoinnissa superlokaaliin mainosten kohdentamiseen. Tällä keinolla voit kohdentaa vaikkapa ihmisiä, jotka ovat tiettyyn aikaan tietyssä kohdentamassasi paikassa. Oiva keino tavoittaa mahdollisia asiakkaita esimerkiksi pienille paikallisille yrityksille.

Asiakkaiden sijainti on oikeastaan todella tärkeä pointti, ei kannata tuhlata mainosbudjettia henkilöihin, jotka ovat liian kaukana tuotteestasi tai palvelustasi, eivätkä voi niitä ostaa. Voit kohdistaa mainonnan valtion, kunnan tai jopa kaupungin tarkkuudella. Tämän lisäksi on myös kätevää lisätä etäisyys, jonka pituudelle mainonta yltää mainonnan kohdealueesta, esimerkiksi (kaupunki) +30km, +60km tai +90km. Kohteita voi myös valita useamman jos haluaa, esimerkiksi voit kohdistaa yhden mainoksen Helsinkiin ja Kuopioon, ja toisen vaikka Tallinnaan jos sellainen asettelu sattuisi parhaiten sinun yrityksellesi toimimaan.

Tiedot mainonnan kohderyhmästä

Demografiatiedot ovat yksin Facebookin kautta markkinoivien nauttima luksuuri, sillä demografiatietoja ei juurikaan muunlaisessa markkinoinnissa voida kerätä ja hyödyntää yhtä tehokkaasti.

Voit helposti kohdentaa markkinointia esimerkiksi näiden tietojen mukaan: ikä, koulutus, elämänvaihe, parisuhdetilanne, sekä muiden samankaltaisten tietojen perusteella. Näiden asioiden kanssa ei tietenkään kannata ryhtyä liian tarkaksi, sillä varsinkin Suomessa markkinoinnin kohderyhmästä tulee helposti liiankin niukka. Näitä asioita olisi siitä huolimatta hyvä pitää silmällä, koska niiden avulla voit oppia paljon kohderyhmästäsi ja siten markkinoida heille entistä tehokkaammin.

Mainokset kannattaa luonnollisesti kohdistaa ihmisille, joita tarjoamasi tuote tai palvelu kiinnostaa ja hyödyttää. Jos vaikkapa myyt eläintenhoitotuotteita, mainosta niitä ihmisille joilla on lemmikkejä, tai jotka ovat muuten kiinnostuneita eläintenhoidosta. Jos taas myyt kalastustarvikkeita, niitä tulisi mainostaa toisenlaiselle kohderyhmälle. Ei kannata arvailla ja jättää asiaa onnen nojaan, vaan sinun tulisi yrittää kohdistaa markkinointi oikeanlaiselle yleisölle.

Näkyvyys ja sisältö

Yksi Facebook-markkinoinnin perusasioista on tietysto sivujesi sisältö. Jos sisältösi ei ole tarpeeksi kiinnostavaa, näkyvyyttä on hankala saada. Ajattele siis asiaa ensin mahdollisen asiakkaasi perspektiivistä ja mieti, minkälainen sisältö saisi heidän huomionsa. Facebookiin kannattaa tuottaa mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä. Tietysti se vaatii aikaa ja kovaa työtä, mutta oikein tehtynä se maksaa itsensä takaisin. Kannattaa myös pitää mielessä miten tietynlaiset julkaisut saavat huomattavasti enemmän huomiota Facebookissa kuin muut. Tämä johtuu Facebookin algoritmista, jonka kanssa voi olla hankala pysyä ajan tasalla. Yksinkertaisin tapa on yrittää katsoa minkälaiset julkaisut saavat eniten huomiota juuri nyt, ja yrittää imitoida niiden tyyliä ja julkaisuformaatteja. Kaikesta tästä huolimatta, julkaisusi saa aina paremmin näkyvyyttä mitä enemmän käyttäjät ovat vuorovaikutusessa sen kanssa. Jakoja voi olla vaikea saada, mutta niillä on luonnollisesti eritysen tärkeä rooli näkyvyyden kanssa.

Facebook tekee näkyvyytesi seuraamisen helpoksi. Pääasiassa näkyvyyttä mitataan näyttökerroilla (impressions), sekä kattavuudella (reach). Näyttökerroista saat tietää, montako kertaa julkaisu on ollut näkyvillä, ja kattavuus kertoo montako eri käyttäjää julkaisusi on tavoittanut. Jos julkaisusi on sponsoroitu, voit nähdä orgaanisen ja maksullisen näkyvyyden erot. Kävijätiedoista voit löytää paljon erilaista tietoa, mutta mitä tulee näkyvyteen, tärkeimmät tiedot ovat julkaisujen kattavuus ja näyttökerrat.

Facebookin algoritmi seuraa luonnollisesti käyttäjiensä tavoin trendejä ja muoti-ilmiöitä. Jos joku asia on juuri nyt suosittua, siihen liittyvien asioiden näkyvyys nousee huomattavasti. Myös tietynlaiset sisältötyypit leviävät nopeammin ja helpommin kuin toiset riippuen siitä, mikä on juuri tällä hetkellä suosittua. Nämä asiat on hyvä pitää mielessä kun suunnittelee mainontaa. Algoritmista huolimatta seuraavanlainen sisältö on yleensä aina jollakin tapaa suosittua: julkaisut, jotka vetoavat tunteisiin (söpöt eläimet), hyödylliset ja informatiiviset julkaisut (miten kierrättää tehokkaasti?), eksklusiivinen tieto (lukija kokee olevansa osa ryhmää), sekä tietysti kohderyhmällesi mielenkiintoiset tarinat.

Olisi myös hyvä ajatella, minkälainen sisältö saa koheryhmääsi kuuluvan henkilön reagoimaan positiivisesti. Mitä tulee esimerkiksi tarinoihin, kerro ne ajatellen asiakkaasi näkökulmaa asioihin ennemmin kuin omaasi.

Säännöllisyys ja julkaisuajat

Julkaisujen säännöllisyyden tärkeyttä ei voi painottaa tarpeeksi, se on yksi olennaisimmista asioista Facebook-marketoinnin menestyksen takaamiseksi. Voit löytää erilaisia ihmisten suosittelemia julkaisuaikatauluja ympäri nettiä, mutta loppujen lopuksi kaikista paras on kehittää oma tahti joka sopii sinulle ja yrityksellesi parhaiten. Tämän asian kanssa voi kokeilla ja katsoa mikä toimii ja mikä ei. On tärkeää löytää juuri itselle sopiva tapa olla aktiivinen Facebookissa. Säännöllisyys ei saisi myöskään pistää tinkimään sisällön laadun kanssa. Julkaisujen laatu on loppupeleissä se, mikä saa käyttäjien huomion ensiksi.

Mainostajalle yllättävänä asiana voi tulla julkaisuajan tärkeys. Kannattaa miettiä tarkoin, mihin aikaan ja minä päivinä olisi suotuisaa tehdä julkaisu. Usein suositellaan ideaaliksi julkaisuajaksi torstai- ja perjantai-iltapäiviä. Paras olisi kuitenkin tarkistaa, minä ajankohtina omat seuraajasi ovat kaikista aktiivisimpia, ja julkaista mieluiten kyseisinä aikoina. Kannattaa myös seurata aikoja jolloin kilpailijasi julkaisevat, ja yrittää ajoittaa omat julkaisut niin ikään kierrellen aikoja, jotka ovat suositumpia kilpailijoidesi keskuudessa. Kun kilpailu ei ole niin kovaa, julkaisuillasi on parempi mahdollisuus saada huomiota.

Mainonnan tavoitteet

Facebook-mainonnalla on aina jokin tavoite. Tavoite täsmentää esimerkiksi pajonko mainontasi tulee loppupeleissä maksamaan, ja miten paljon ihmisiä se tavoittaa. Siksi on tärkeää miettiä ennen mainostamisen aloittamista, mitä tavoittelet mainostamalla. Onko ajatuksena tehdä brändistäsi laajemmin tunnettu? Onko kohderyhmäsi jo tietoinen tuotteestasi, mutta haluat tehdä asiaan liittyvää sisältöä tälle jo olemassa olevalle ostajaryhmälle? Tai ehkä haluat ohjata nämä jo olemassa olevat asiakkat verkkokauppaasi? Tarkoitus on että sinulla on tiedossa, mitä haluat ihmisten tekevän, kun he näkevät mainoksesi.

Tavoitteet voidaan jakaa karkeasti kolmeen ryhmään: harkintaan, konversioon ja tunnettavuteen. Harkinta tarkoittaa että haluat ihmisten ajattelevan ja miettivän mainostamaasi asiaa. Konversiolla haluat inspiroida ihmisiä ostamaan tuotteitasi tai palveluitasi. Tunnettavuudella haluat saada ihmiset mahdollisimman kiinnostuneiksi mainostamastasi tuotteesta tai palvelusta. Tavoitteita voi ja kannattaakin valita useita.

Facebook Pixel

Facebook Pixel on erittäin kätevä työkalu Facebook-mainostajille. Tällä työkalulla voit sujuvasti seurata sivustosi liikennettä, sekä myös mainostaa uudelleen ihmisille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Uudelleenmarkkinointi voi tapahtua esimerkiksi vain tietyillä tuotesivuilla käyneille henkilöille, tai yleisesti sivustollasi vierailleille ihmisille. 

Todellisuudessa Facebook Pixel on sivustollesi asennettava pieni koodinpätkä, joka seuraa verkkosivujesi vierailijoiden toimia sivuillasi. Tämän applikaation asennuksen jälkeen on mahdollista myös luoda kohderyhmiä perustuen nettisivusi vierailijoiden erilaisiin toimintatapoihin. Voit myös esimerkiksi mitata moniko henkilö on tullut Facebook-mainonnasta sinun nettisivustollesi, laittanut tuotteita ostoskoriin, tai ostanut tuotteen mainoksen näkemisen jälkeen.